ANGELNRONES SMARRIGA LAKRITSMUFFINS

Tjingeling på er alla underbara medmänniskor!

Idag har jag varit riktigt duktig :) Har förberett maten tills mannen är i antågande. En härlig potatisgratäng på ett nytt sätt (för mig) :) gratinerade tomater med persillade och ost samt Kassler! När jag hade satt in den i kylen, tills att det är dags att sätta den i ugnen, passade jag på att baka lite goa muffins. Häromdan när min fina vän Tess var på besök, så hade hon med sig en påse lakritspulver och nu äntligen jag gjorde jag något av det! Jag lovar de blev jätte jättegoda!
 Receptet och bilder när Fredagsmaten är klar kommer senare ikväll, men så här såg potatisgratängen ut när jag satte in den in kylen.
 
Angelnrones smarriga lakritsmuffins!
Blev du lite sugen på att testa så får du receptet här:
  1. Smält 150 gr smör eller margarin och låt det svalna
  2. Under tiden vispar du 2 ägg tillsammans med dl socker poröst
  3. Ta det avsvalnade margarinet och häll över äggsmeten rör runt till en jämn smet
  4. Vispa ner 4½ dl vetemjöl lite i taget, samt 1½ tsk bakpulver, 1½ tsk vaniljsocker, 4 msk kakao och 3 tsk lakritspulver.
  5. Knappt ½ dl varmt kaffe (brukar ha lite kvar på termosen efter morgonfikat) rör så att hela smeten är glansig och jämn.
  6. Lägg muffinsformar på en plåt och fyll på med smeten till hälften ungefär.
  7. Sätt plåten i mitten i en redan uppvärmd ugn 175*
  8. Känn med en sticka eller tandpetare efter 10 min försiktigt , själv lät jag mina stå 15 min istället.
  9. Ta ut muffinsen och lägg en handduk över, annars blir de gärna lite hårda!

De blev så goda så jag tänkte faktiskt göra en tårta, av samma recept på Alla hjärtans dag den 14 Februari! Givetvis ska den då få jäsa upp i en hjärteform istället och då sätter man formen nåt snäpp längre ner och låter kakan vara i ugnen ca 20 min istället. Jag tänker dela den på mitten och fylla den med uppvispad grädde med lite vaniljsocker blandat med 3-4 mosade bananer (min favoritfyllning på tårtor).

Om någon skulle få för sig att våga prova mitt recept ,så skriv gärna några rader och berätta vad ni tycker! Jag Älskar att blanda ihop nya smaker och ingredienser när  jag är i köket!

Nu är det dags för middagen! Mannen är snart på G hem och eftersom han har ett krävande jobb, så är han jättehungrig när han kommer hem!

 

Kram på er alla underbara, vi ses senare ikväll om ni vill:) Trevlig Fredag Angelnrone♥♥♥

 
 
#1 - - Tess:

Åh vad goda de såg ut de får jag baka när jag detoxat klart :)
Låter gott med lakrits pulver också :)

Svar: Tack fina Tess! Ja du kan tro de blev goda! Vi brukar inte äta kakor så ofta eller många i taget...men dessa var så smarriga så mannen åt 4 första kvällen! det säger inte lite...Tack än en gång för lakritspulvret Kram Angel♥
Angelnrone